Reis mee met de VW T3

Poolcirkel bijna bereikt

Zaterdag 2 augustus

Een bewolkte en regenachtige dag. Tijd om de was te doen en onze tent met slingers was te versieren. ‘s Middags boodschappen gedaan in Nesbyen en daar was een hondenshow. Dat hadden we op de camping al begrepen, met allerlei mensen met honden die voor die show kwamen. Wij dachten leuk, wat honden te zien. Nou, we zagen eerder levende knuffels die bij hun ballen gepakt werden om in het gareel gezet te worden dan vrolijke kwispelende honden. Na een half uurtje snel weggevlucht van al dat ‘leed'. De was werd niet meer droog maar met behulp van ons kacheltje de tent wel droog in kunnen pakken.

Zondag 3 augustus

Richting Bergen, via Gol door het Hardangervidda, een natuurpark met een hoogvlakte. Een schitterend landschap wat er met de donkere wolken erg triest maar toch heel fascinerend uit zag. Na dit mooie landschap kwam de Eidfjord in zicht, ook schitterend en bij Brimnes met de ferry naar Bruravik. Via Granvin, Kvanndal, Øystese naar Norheimsund waar een klim van 10% begon. Het busje had het zwaar maar redde het wel. Via Tysse naar Trenger richting Bergen en net voor Bergen afgeweken naar Bratland om daar op de camping te staan. 's Avonds genoten van het uitzicht van 4 ‘echte kampeerders', geweldig om te zien hoe de tentjes werden opgezet, het zeil werd gespannen en hoe ze zo hard bezig waren met ‘het overleven' en vooral geen gebruik wilde maken van de keuken en alles op een 1 pits brandertje zaten te koken.

Dat is echt ideaal in Scandinavië, bijna alle campings hebben een keuken ter beschikking, de een luxer dan de andere maar er is op zijn minst een elektrische kookplaat aanwezig. Sinds de camperplaats op Aabenraa is onze gasfles niet meer gebruikt.

Maandag 4 augustus

Een dag naar Bergen geweest. In Bratland miezerde het 's ochtends maar in Bergen troffen wij net een van de weinige droge dagen. Bergen is (volgens de Noren zelf) de natste stad van Europa is met meer dan 3000 mm neerslag per jaar, dus dat is best uniek, we hebben zelfs de zon gezien! Bergen is een mooi stadje, alleen erg jammer dat het allemaal zo toeristisch is.

Terug op de camping stond er ineens een Belgische camper naast ons met maar liefst 6 camera's rondom. Ons busje stond er misschien heel veilig langs, maar echt een fijn idee geeft het niet, zo'n Big Brother gevoel.

Dinsdag 5 augustus

Vertrokken richting Flåm en bij Aurland in plaats van de Lærdalstunnel de bergpas gekozen: de RV243. Deze weg staat als nummer 8 in de top 10 van mooiste wegen door Noorwegen in een KCK. Een schitterende route met veel steile stukken en scherpe bochten. Het was er zo rustig, een enkele auto tegengekomen. Wij vonden dat we daar wel Elanden moesten zien, maar zij vonden van niet. Bij Lærdalsøyri richting Kaupanger gereden waar we met een ferry de Sognefjord zijn overgestoken. Bij Sognedal overnacht op een mooie camping aan de fjord.

Woensdag 6 augustus

Vandaag staat de nummer 1 van de top 10 mooiste wegen op onze route! De Koningin genaamd, de RV55 van Gaupne naar Lom door Jotumheimen. Ook een grote hoogte die het busje weer voor zijn kiezen kreeg, 11% stijging, maar wat een schitterende route! Helaas wel wat drukker bezocht dan de RV243 (maar die stond dan ook niet op de kaart) maar toch onwijs mooi. In Lom een staafkerk bekeken (anders ben je niet in Noorwegen geweest) en verder richting Grotli. Ook een super mooi stuk door Ottadalen alleen de bus begon weer een tikkend geluid te maken. Iets wat we gister ook gehoord hadden maar nu bleef het, ook op vlakke stukken. De rechtse homokineten, volgens Robbert. We vertrouwen het toch niet helemaal dus besluiten om naar een garage op zoek te gaan. Gezien de ‘middle of nowhere' waar we waren, was het toch nog ruim 1,5 uur rijden voor we een redelijk dorp troffen, Stryn. Ondertussen hield het getik op. Een camping gezocht en de receptioniste gevraagd waar de dichtstbijzijnde garage was. Zij verwees ons een paar straten verder maar toen we de camping afreden zagen we een VW dealer zitten! Dat we die niet eerder hadden opgemerkt. Helaas al gesloten maar er was nog een monteur die ons even te woord kon staan dat we morgen vroeg terug moesten komen.

Donderdag 7 augustus

Robbert met de bus naar de VW garage. Helaas, die hebben pas volgende week vrijdag tijd *slik* dat past niet in onze tijdplanning. Bij de garage die de receptioniste had aangewezen geprobeerd en die hebben morgen vroeg een gaatje om te kijken of ze met het smeren van de homokineten (dus niet meteen vervangen) het kunnen oplossen. Dus we blijven nog even in Stryn, kijken of invetten kan helpen.

Vrijdag 8 augustus

Tussen 10 en 11 konden we terecht bij de garage. Eenmaal daar vertelde ‘the big boss himself' dat hij met ons naar Olden (19 km verder) zou rijden omdat hij daar zijn werkplaats had. Ruim een uur later vertrokken we dan richting Olden. In Olden de bus op de brug (jaja, dit zal de meest bekeken foto worden vermoeden we zo) en daar werden de homokineten losgehaald, ingevet en weer (omgedraaid) terug geplaatst. Twee uur later was de klus geklaard en konden wij 2000 kronen (€250,-) betalen, incl. tax. Het bedrag was 1600 kronen (€200,-) zonder tax, en wat hebben wij aan een rekening die we toch nergens in kunnen dienen. Er werd even om ons voorstel gelachen maar uiteindelijk hadden wij toch mooi €50,- bespaard, een tank benzine! Vanuit Olden waren we al op de helft naar Briksdalbreen waar een gletsjer ligt dus wij naar Briksdalbreen. Daar begon een fikse wandeling de berg op, want ja die gletsjer smelt steeds meer en meer, dus het wordt steeds verder wandelen. Maar na een mooie tocht de gletsjer bereikt, want als echte Hollander laat je je niet tegenhouden door hekjes met ‘danger'-bordjes. Eva zat even uit te rusten toen ze werd belaagd door een stel geiten die onze fles water aflebberde en onderscheten, heel fijn..

Zaterdag 9 augustus

Tent weer in de tas en op naar het noorden, kijken of ons busje alle bergweggetjes overleefd zonder te gaan 'takketakke'. Vanuit Hjelle naar Grotli over de R258, route nummer 4 van de top 10. Vanaf Grotli naar Geiranger, via weg 63, waar nummer 6 van de top 10 begon, tot aan Ã…ndalsnes Twee schitterende routes met allerlei verschillende landschappen. Vlak voor Grotli zou een vliegtuigje uit de 2e Wereld Oorlog liggen, had een motorrijder naast ons op de camping verteld. Hij had een blaadje met een wazige foto meegegeven, aan de hand van de bergen was de locatie te bepalen, en we moesten goed op een wit bruggetje letten na het laatste meer. Maarja, wat is het laatste meer? Gelukkig, het bruggetje gevonden en nog meer geluk, de overkant ook nog gehaald over dat gammele ding. Toen begon de speurtocht, maar na 2 uur zoeken en voor ons gevoel de hele berg afgespeurd te hebben alleen een plaat van het vliegtuig gevonden. De locatie met de bergen klopte, maar waar de rest is gebleven blijft voor ons een raadsel. Gelukkig wel weer zonder problemen over dat gammele bruggetje het busje bereikt.

Ook de Trollstiveien overleefde het busje zonder te gaan 'takketakke', en dat terwijl er 9% stijging en 12% daling in deze route zat. In Ã…ndalsnes een camping gezocht en een mooi plekje met een schitterend uitzicht bemachtigd.

Zondag 10 augustus

Vanuit Åndalsnes naar Åfernes gereden, waar we een weg, die niet op de ANWB kaart stond, hadden uitgezocht om zo ‘binnendoor' te kunnen rijden. Zonder dat we het wisten, weer een schitterende weg uitgezocht. Zo naar Eidsvåg, naar Sunndalsøra om bij Oppdal de E6 'Noordkaaproute' te gaan volgen. Ons een te drukke weg, maar we wilden vandaag boven Trondheim uitkomen, en dat is gelukt. Bij Verdal een camping gezocht.

Maandag 11 augustus

Vanuit Verdal naar Steinkjer gereden en daar de E6 'Noordkaaproute' verlaten om route nummer 2 van de top 10 te gaan rijden naar Bødo. Weer zo'n mooie route (we blijven in herhaling vallen) dat we bijna vergeten om foto's te maken. We zitten nu in Brønnoysund, zo'n 100 km onder de Poolcirkel.

Het landschap is fantastisch mooi en zo oneindig groot. Hopelijk geven de foto's en filmpjes een indruk. Tot nu toe hebben we nog niet veel last van de muggen en de wespen hebben we ook al even achter ons gelaten. Een oranje busje heeft echt een grote aantrekkingskracht op die stomme beesten, hebben we ontdekt. Helaas hebben we nog geen Elanden gezien maar we hebben nog een rit te gaan.

Tot de volgende update,

Hopelijk dan echt vanaf de Noordkaap!

Groetjes,

Robbert en Eva

Rita

Heey Hallo samen.
Fijn wat van jullie te horen, ik vond het eigenlijk al wat lang duren....
Ik heb wel gelachen om de foto's of in ieder geval het onderschrift: Eva in de bergen, Rpbbert in de bergen...busje in de bergen ha ha.
En de bus heeft de tochen door de bergen gehaald dus dat gaat ook wel goed komen.
Nu op naar de Kaap!

Antoinette te Wierik

Hallo allebei,

Ik heb weer genoten van jullie verhalen. IK zag jullie al afdingen in de garage en ik zag Eva al tussen de geiten zitten. Ik hoop dat jullie verder geen mankementen krijgen aan jullie oranje bus. Doe voorzichtig aan en ik verheug me al weer op jullie volgend avontuur.

Antoinette

Maarten

Hey Robbert en Eef,

Zo te horen maken jullie het goed, altijd leuk om te horen en ik houdt de site dan ook zeker wel in de gaten. Vandaag hebben jullie waarschijnlijk de Poolcirkel bereikt, nog even doorkarren met het busje en je bent op de Noordkaap. Ik hoop voor jullie dat de wegen een beetje goed begaanbaar zijn/blijven. Had nooit gedacht dat het busje het zo lang uit zou houden, maar hij kan echt niet kapot Duitse degelijkheid :-)

Veel succes nog op jullie trip naar de Noordkaap!

Monica

Hoi Eef (en Robbert natuurlijk ook!),

Wat een leuke verhalen elke dag weer. Jullie maken wat mee!

Jammer dat het busje het er even moeilijk mee heeft gehad, maar hopelijk kunnen jullie je tocht nu weer voortzetten zonder problemen!

Ik ga nu de foto's even bekijken, dat belooft wat, haha. :p

Heel veel plezier nog verder en ik wacht nu alweer op het volgende berichtje! :D

Liefs,

Monica