Reis mee met de VW T3

Alweer in Denemarken

Vrijdag 22 augustus

Hoorde eigenlijk bij de vorige update, want die was op 22 augustus. Slaan we dus over.

Zaterdag 23 augustus

Vanaf Kalajoki naar Helsinki, ruim 500 km maar gelukkig zijn de wegen in Finland goed en halen we het. De stadscamping vinden we ook nog in een keer.

Zondag 24 augustus

Wakker worden terwijl het regent, hm. Uiteindelijk toch maar besloten om dan Helsinki maar met regen te zien. Met de metro naar het centrum van Helsinki. Wij als ervaren metro-rijders en totaal geen Fins begrijpend volgen maar de rest van de metro als iedereen uitstapt. Maar goed ook, achter ons gaan de lichten uit en raast de metro weer verder. We weten weer in de goede metro te stappen en onthouden deze overstap maar even voor de terugweg.

In Helsinki hebben we onze eigen bedachte wandeling gemaakt langs de gebouwen die wij wilden zien. In de haven op de markt ons aan een Sea Gourmat Plate gewaagd die erg goed smaakte. En we zijn er ook niet ziek van geworden. Daarna naar het Olympisch stadion gelopen om vanuit de 72 meter hoge toren over Helsinki te kijken. Helaas krijg je hier meer een gevangenis-claustrofobisch gevoel door alle hekken om springers te weren dan dat je van een uitzicht kunt genieten. Onderweg naar het stadion kwamen we langs een soort Ter-Land-ter-Zee-en-in-de-lucht show, waar we nog even hebben staan lachen om allerlei gekke sprongen met raar bedachte ‘voertuigen' zo, recht het water in. Een kerk (we weten de naam even niet meer, hebben wel foto's) bezocht die erg mooi was, niet voor niks dat die in allerlei architectuurboeken voorkomt. Uiteindelijk weer richting het station, het goede spoor weer gevonden en waren we zo weer op de camping.

Maandag 25 augustus

Vandaag hoeven we nog geen 200 km te rijden om bij Turku uit te komen, waar we 's avonds de boot naar Stockholm willen nemen. Helaas, die boot was vol, morgen ochtend is de eerste mogelijkheid. Dus maar een camping gezocht en een hele mooie gevonden. Aan het water met vissteigers! Zouden de hengels dan toch nog van pas komen deze vakantie? De hele bus moest op zijn kop want die onhandige dingen lagen helemaal onder op, maar wij naar het water met die dingen. Binnen een paar minuten had Eva al een visje aan de haak, leek net echt. Maarja, hoe haal je zo'n ding van het haak? In totaal hebben we 13 visjes gevangen, toch 13 meer dan dat we gedacht hadden. Sommige mensen dachten dat we ze op gingen eten maar wij hebben ze maar heel wijs weer terug gegooid.

Dinsdag 26 augustus

Héél vroeg op, want om 7 uur moesten we bij de boot klaar staan. Om 8 uur ging de boot dan ook echt varen, 12 uur lang tussen ontelbaar veel kleine eilandjes, de Scherenkust, naar Stockholm. 's Avonds door Stockholm centrum rijden, niet echt een leuke bezigheid maar in een keer de camping gevonden.

Woensdag 27 augustus

Het zonnetje schijnt! Met de metro naar Stockholm en daar rondgewandeld door Old Gamble, de oude binnenstad. Daarna met de bus een stuk richting de opstap plaats voor de rondvaart. Een uur rondgevaren en allerlei mooie dingen van Stockholm gezien. Vervolgens naar de volgende opstapplaats gelopen om met de taxi-ferry naar de overkant te gaan, naar het Vasa-museum. De Vasa is een schip wat in de 17e eeuw is gebouwd en nog geen paar honderd meter heeft gevaren, is gezonken en ruim 300 jaar op de bodem in de haven heeft gelegen. In 1959 hebben ze het schip weer gevonden en zijn ze het gaan bergen. Echt een super mooi museum. Helaas moesten we naar buiten vanwege sluitingstijd. Ondertussen was het ook wel etenstijd en daarna vonden we het wel tijd om naar de camping te gaan. Stockholm is ook zeker voor herhaling vatbaar, hele mooie sfeervolle stad!

Donderdag 28 augustus

Flink wat kilometers gemaakt richting het zuiden. Vanuit Stockholm naar Jönköping, waar we de snelweg hebben verlaten richting Vaxjö. Bij Tingsryd, richting Ryd, naar een camping gaan zoeken.

Vrijdag 29 augustus

We reden natuurlijk niet zomaar richting Ryd. Daar zou een oude sloperij zitten, midden in de bossen waar hele oude auto's aan het vergaan zouden zijn. En inderdaad, het klopte ook nog. Hele paden vol met oude wrakken, de helft was ondefinieerbaar door de vergaande toestand. Ook een paar Volkswagen T1 busjes.. Mooi om al die wrakken te zien, best indrukkenwekkend.

Daarna onze route weer voortgezet richting Malmö om met de brug/tunnel naar Denemarken te rijden. Onderweg was het al opgevallen dat het stuur steeds meer begon te trillen en Robbert dacht dat het aan een van de voorbanden zou liggen. Bij Malmö nog getankt en geluncht (Kronen die opmoesten) en de banden gecheckt, maar niks zichtbaars. Op de brug/in de tunnel begon de bus toch wel erg te schudden.. de eerste mogelijk om te stoppen, toch maar stoppen. Dat was weer bij een tankstation en toen we eenmaal stil stonden waren we erg blij dat we stilstonden! De linkervoorband stond op springen! Een hele bobbel er op, rubber dat scheuren vertoonde.. Tijd voor het reservewiel! Al het gereedschap verzameld, het parkeervak langs ons afgezet, wat sommige Denen niet zo grappig vonden en Robbert is de wielen gaan wisselen. De spanning weer gecheckt en onze reis kon weer verder. Bij een Volkswagendealer nog gevraagd voor een nieuw reservewiel maar de garage was al gesloten, maandag pas weer open. Helaas! Bij Sorø een camping gezocht en de weersvoorspellingen zijn erg goed, we blijven hier het weekend staan. Bedenkend of we nog op pad gaan voor een reservewiel of die 900 km naar huis zonder reservewiel rijden..

Zaterdag 30 augustus

Heerlijk weer, lekker een dagje niks doen. Nouja, we hebben de hengels weer even uitgegooid en de vissen waren hier van een beter formaat. En 20 vissen vangen in 2 uur tijd is niet echt ‘rustig' vissen.

We zijn dus al weer een heel eind richting Nederland!

Groetjes,

Robbert en Eva

Rita

Heeey Robbert en Eva,

Zo weer op de terugweg, dan zien we jullie snel weer
De bus heeft het goed gehouden, waar gaat de volgende reis naar toe!?
Iets om over na te denken ha ha

Groetjes Rita

wim

HOI ROBBERT & EVA !

hartstikke leuk dat jullie ons op de hoogte houden van jullie avontuur.

het ziet er allemaal schitterend uit.

groetjes wim