Reis mee met de VW T3

We zijn weer thuis

Zondag 31 augustus

Lekker van het mooie weer genoten en Robbert is weer even wezen vissen. Nog een wandeling gemaakt waarbij we helemaal verbaasd waren of een in onze ogen zwerfhondje. Hij bleek toch een baasje te hebben, het zielige beest.

Maandag 1 september

De slechte band laten verwisselen, de nieuwe band verwisseld met de rechtervoorband en daar gingen we weer op pad. Nu zonder trillend stuur! De reis ging ineens veel sneller dan verwacht. 's Avonds in Duitsland (tegen onze principes in) een camping gezocht en uit eten gegaan. Was nog een hele wandeling, maar gelukkig mooi weer.

Dinsdag 2 september

De Nederlandse grens bereikt! Maar even naar huis gebeld of we mee konden eten, en zo zaten we 's avonds weer ‘als van ouds' thuis. Alsof de tijd voorbij is gevlogen.

9500 km,
gemiddeld 1:10
2 liter olie,
en 2 potten jam

Het was een schitterende reis, zoveel moois gezien!

Iedereen bedankt voor alle leuke berichtjes,

Wij zijn zeer benieuwd wie er volgend jaar allemaal naar Scandinavië op vakantie gaan!

Robbert en Eva

Psst, de bus is te koop!

Alweer in Denemarken

Vrijdag 22 augustus

Hoorde eigenlijk bij de vorige update, want die was op 22 augustus. Slaan we dus over.

Zaterdag 23 augustus

Vanaf Kalajoki naar Helsinki, ruim 500 km maar gelukkig zijn de wegen in Finland goed en halen we het. De stadscamping vinden we ook nog in een keer.

Zondag 24 augustus

Wakker worden terwijl het regent, hm. Uiteindelijk toch maar besloten om dan Helsinki maar met regen te zien. Met de metro naar het centrum van Helsinki. Wij als ervaren metro-rijders en totaal geen Fins begrijpend volgen maar de rest van de metro als iedereen uitstapt. Maar goed ook, achter ons gaan de lichten uit en raast de metro weer verder. We weten weer in de goede metro te stappen en onthouden deze overstap maar even voor de terugweg.

In Helsinki hebben we onze eigen bedachte wandeling gemaakt langs de gebouwen die wij wilden zien. In de haven op de markt ons aan een Sea Gourmat Plate gewaagd die erg goed smaakte. En we zijn er ook niet ziek van geworden. Daarna naar het Olympisch stadion gelopen om vanuit de 72 meter hoge toren over Helsinki te kijken. Helaas krijg je hier meer een gevangenis-claustrofobisch gevoel door alle hekken om springers te weren dan dat je van een uitzicht kunt genieten. Onderweg naar het stadion kwamen we langs een soort Ter-Land-ter-Zee-en-in-de-lucht show, waar we nog even hebben staan lachen om allerlei gekke sprongen met raar bedachte ‘voertuigen' zo, recht het water in. Een kerk (we weten de naam even niet meer, hebben wel foto's) bezocht die erg mooi was, niet voor niks dat die in allerlei architectuurboeken voorkomt. Uiteindelijk weer richting het station, het goede spoor weer gevonden en waren we zo weer op de camping.

Maandag 25 augustus

Vandaag hoeven we nog geen 200 km te rijden om bij Turku uit te komen, waar we 's avonds de boot naar Stockholm willen nemen. Helaas, die boot was vol, morgen ochtend is de eerste mogelijkheid. Dus maar een camping gezocht en een hele mooie gevonden. Aan het water met vissteigers! Zouden de hengels dan toch nog van pas komen deze vakantie? De hele bus moest op zijn kop want die onhandige dingen lagen helemaal onder op, maar wij naar het water met die dingen. Binnen een paar minuten had Eva al een visje aan de haak, leek net echt. Maarja, hoe haal je zo'n ding van het haak? In totaal hebben we 13 visjes gevangen, toch 13 meer dan dat we gedacht hadden. Sommige mensen dachten dat we ze op gingen eten maar wij hebben ze maar heel wijs weer terug gegooid.

Dinsdag 26 augustus

Héél vroeg op, want om 7 uur moesten we bij de boot klaar staan. Om 8 uur ging de boot dan ook echt varen, 12 uur lang tussen ontelbaar veel kleine eilandjes, de Scherenkust, naar Stockholm. 's Avonds door Stockholm centrum rijden, niet echt een leuke bezigheid maar in een keer de camping gevonden.

Woensdag 27 augustus

Het zonnetje schijnt! Met de metro naar Stockholm en daar rondgewandeld door Old Gamble, de oude binnenstad. Daarna met de bus een stuk richting de opstap plaats voor de rondvaart. Een uur rondgevaren en allerlei mooie dingen van Stockholm gezien. Vervolgens naar de volgende opstapplaats gelopen om met de taxi-ferry naar de overkant te gaan, naar het Vasa-museum. De Vasa is een schip wat in de 17e eeuw is gebouwd en nog geen paar honderd meter heeft gevaren, is gezonken en ruim 300 jaar op de bodem in de haven heeft gelegen. In 1959 hebben ze het schip weer gevonden en zijn ze het gaan bergen. Echt een super mooi museum. Helaas moesten we naar buiten vanwege sluitingstijd. Ondertussen was het ook wel etenstijd en daarna vonden we het wel tijd om naar de camping te gaan. Stockholm is ook zeker voor herhaling vatbaar, hele mooie sfeervolle stad!

Donderdag 28 augustus

Flink wat kilometers gemaakt richting het zuiden. Vanuit Stockholm naar Jönköping, waar we de snelweg hebben verlaten richting Vaxjö. Bij Tingsryd, richting Ryd, naar een camping gaan zoeken.

Vrijdag 29 augustus

We reden natuurlijk niet zomaar richting Ryd. Daar zou een oude sloperij zitten, midden in de bossen waar hele oude auto's aan het vergaan zouden zijn. En inderdaad, het klopte ook nog. Hele paden vol met oude wrakken, de helft was ondefinieerbaar door de vergaande toestand. Ook een paar Volkswagen T1 busjes.. Mooi om al die wrakken te zien, best indrukkenwekkend.

Daarna onze route weer voortgezet richting Malmö om met de brug/tunnel naar Denemarken te rijden. Onderweg was het al opgevallen dat het stuur steeds meer begon te trillen en Robbert dacht dat het aan een van de voorbanden zou liggen. Bij Malmö nog getankt en geluncht (Kronen die opmoesten) en de banden gecheckt, maar niks zichtbaars. Op de brug/in de tunnel begon de bus toch wel erg te schudden.. de eerste mogelijk om te stoppen, toch maar stoppen. Dat was weer bij een tankstation en toen we eenmaal stil stonden waren we erg blij dat we stilstonden! De linkervoorband stond op springen! Een hele bobbel er op, rubber dat scheuren vertoonde.. Tijd voor het reservewiel! Al het gereedschap verzameld, het parkeervak langs ons afgezet, wat sommige Denen niet zo grappig vonden en Robbert is de wielen gaan wisselen. De spanning weer gecheckt en onze reis kon weer verder. Bij een Volkswagendealer nog gevraagd voor een nieuw reservewiel maar de garage was al gesloten, maandag pas weer open. Helaas! Bij Sorø een camping gezocht en de weersvoorspellingen zijn erg goed, we blijven hier het weekend staan. Bedenkend of we nog op pad gaan voor een reservewiel of die 900 km naar huis zonder reservewiel rijden..

Zaterdag 30 augustus

Heerlijk weer, lekker een dagje niks doen. Nouja, we hebben de hengels weer even uitgegooid en de vissen waren hier van een beter formaat. En 20 vissen vangen in 2 uur tijd is niet echt ‘rustig' vissen.

We zijn dus al weer een heel eind richting Nederland!

Noordkaap bereikt!

Dinsdag 12 augustus

Alles weer in het busje en verder met route 2. Vier ferry's en veel wachttijd, maar wel een mooie route! Bij de derde ferry moesten we een uur wachten en hebben we ons eten zitten koken. Tijdens de overtocht hebben we de poolcirkel gekruisd. Na de vierde ferry was het al half 10 en reden we langs een grote gletsjer, bij Saltfjellet en troffen we een mooie camperplaats. Er stond een Hollandse camper dus even gevraagd of zij ook bleven overnachten. Meteen hele verhalen, ze hadden vandaag Elanden gezien op een doodlopend weggetje! Dat adres moesten wij natuurlijk hebben. We werden meteen in de camper uitgenodigd en daar zaten we aan de koffie, koekjes, fris, bier.. Zij waren erg blij met aanspraak en hadden veel te vertellen, en wij zaten wel erg lekker.. Uiteindelijk was het half 1 en toch wel echt donker buiten en zijn we naar ons eigen busje gegaan. Heel de nacht hard geregend maar gelukkig is het droog in het busje!

Woensdag 13 augustus

Weer op pad want vandaag willen we de Elanden zien! Vlak voor Bodø op een eilandje zou een groep van 17 Elanden wonen, met een beetje geluk...

Op weg naar het eilandje zag Eva er al eentje lopen op een stuk gras langs de weg. Gekeerd, camera gereed en weer langs gereden, helaas was hij toen al verder weg, bijna in de bosjes. Maar hij merkte ons op en bleef even staan staren. JA! We hebben een Eland gezien! Toch op zoek naar dat eilandje, want we willen er meer zien! Eiland gevonden, heel het weggetje rustig gereden en alles afgespeurd, geen Elanden gezien. Maar het weggetje liep dood en bij de terugweg zag Eva er 2 staan. Weer keren, uit de auto en kijken of we wat dichterbij kunnen komen. Helaas hadden de Elanden ons ook gezien en bleven ons goed in de gaten houden. Erg dichtbij konden we dus niet komen maar er bleken er nog 2 meer te staan! Eenmaal weer op de route naar Bodø zag Eva er weer eentje lopen. Zo zit je weken lang te turen bij al die bordjes waar volgens die Noren Elanden wonen, en zo zie je er 6 op een dag! In Bodø nog even boodschappen gedaan en toen naar de haven voor de boot naar de Lofoten. Daar weer 2,5 uur wachten.. maar om 6 uur ging de boot echt varen. Vanaf de boot meteen de camping op gereden.

Donderdag 14 augustus

Na al die kilometers rijden en varen maar even een dagje stilstaan. De bus laten uitwaaien, de tent drogen en een flinke wandeling gemaakt naar Å, 10 km berg op en af maar wel mooi al die vissersdorpjes met de rorbuers (oude visserswoningen). In Å dan maar eens een zakje stokvis gekocht, het product van de Lofoten. Kabeljauw hangen ze te drogen aan rekken waar de halve Lofoten mee bedekt is en dat wordt dan kei hard, zit bomvol protiëne en de Noren zouden het als snack zien. Het rook naar vis maar inderdaad, kei hard! Maar we hebben het er op gewaagd en tja, het is te eten maar om nu te zeggen, doe mij nog zo'n zakje.. neuh..

Vrijdag 15 augustus

Vandaag staat route nummer 3 van de top 10 op de route! Via de E10 over de Lofoten naar het vaste land rijden. Echt.. een schitterende route! Het was mooi weer, voor de Lofoten waar het gemiddeld 12 graden is in augustus zelfs echt een zomerse dag met 13 graden.. Na elke bocht leek het landschap weer totaal anders en nog mooier. Echt schitterend! Strandjes die echt subtropisch aandeden (vanuit het busje dan, eenmaal daar wegwaaiend besef je weer dat je boven de poolcirkel bent) en super mooie vergezichten.

Eenmaal weer op het vaste land en op de E6 vonden we het wel tijd voor een camping maar die zijn er niet meer zoveel. De eerste camping die we opreden leek uitgestorven en zag er niet erg uitnodigend uit. De volgende camperplaats zag er leuk uit, alleen het toilet stonk te erg. We dachten eventjes doorrijden naar de volgende, maar dat was toch iets verder dan we dachten. Bij het volgende dorp, Bardufoss, getankt en daar vriendelijk gevraagd of we gebruik mochten maken van het toilet en op de parkeerplaats ‘gecampeerd'. Nou, we waren de attractie van het dorp! Een oranje busje is hier al erg opvallend, maar al kokend op een parkeerplaats, nou daar draaiden ze allemaal wel even hun nek voor om. Sommige kwamen zelfs de parkeerplaats opgereden om voor onze neus om te draaien, hoezo je voelt je bekeken! Terwijl campers zie je hier overal en echt absurd veel. Maar wij waren blijkbaar wel erg apart met ons oranje busje.

Zaterdag 16 augustus

Na ons ontbijt op de parkeerplaats wilden we net gaan rijden toen er een VW T3 naast ons kwam staan. De man liep een aantal keren rond zijn auto, net zolang tot hij Robbert kon aanspreken. Hele verhalen, hij bleek zelf nog een Kever te hebben, zelfde motor blabla.. als we pech zouden hebben moeten we hem bellen. Hij gaf zijn mobiele nummer en Robbert moest het opslaan onder 'Knut' [Knoet] wat wij dan wel weer grappig vonden. Maar hele aardige Noor die nog veel te vertellen had, ook over wat we wel en niet moesten zien. Ook een van de weinige hoor. Noren zijn gewoon erg stug. Ze zeggen vriendelijk gedag en dat is het. Zelf woonde hij in Tromso maar was nog nooit op de Noordkaap geweest (600 km), wat ons dan weer verbaast. Maargoed, wij gaan ook niet naar Keukenhof waar half China voor naar Nederland komt. Na afscheid genomen te hebben van Knut weer de E6 opgedraaid om weer kilometers te rijden. Zoveel mensen gesproken die zeiden ‘de laatste 1000 km kom je bijna niemand meer tegen', nou.. wij zijn helaas niet de enige met Noordkaap als doel. We komen zelfs nog mensen tegen die we herkennen van de boot naar de Lofoten. En de elandbordjes hangen hier samen aan een paal met bordjes van rendieren. We zaten net te geinen dat die rendieren ook wel weer niet woonden waar de bordjes wel staan, maar toen liepen er gewoon een paar langs de vangrail! Stukje verder liepen er een paar gewoon midden op de weg.. Eva hangt dus regelmatig buiten boord met haar camera. Bij Alta, 200 km voor de Noordkaap, een camping gezocht.

Zondag 17 augustus

De grote dag! Nog 200 km te gaan en dan bereiken we echt de Noordkaap! Die 200 km gingen niet snel, gezien de bochten en al het klimwerk maar waren wel het landschap wat wij in gedachten hadden. Alleen hadden we gedacht dit al 1000 km eerder aan te treffen, zo'n uitgestrekt landschap, een enkel klein dorpje.. Hoeveel mensen er gezegd hebben 'de laatste 1000 km kom je bijna niemand meer tegen', 'je hebt daar geen bereik met je mobiel' en wij hele voedselvoorraden ingeslagen, stel dat we daar zouden stranden en niet konden bellen enz.. enz... Nou, het was geen file rijden, maar alléén rijden was het ook niet! Bereik vol op en dorpjes en tankstations nog meer dan op de kaart staan aangegeven! Maar daar kwam dan de Noordkaaptunnel, nog 50 km te gaan. Uiteindelijk bereikte we de grote lege vlakte, waar het onwijs hard waaide! In het informatiecentrum een vijf-schermen-brede-film gezien, die de Noordkaap met alle seizoenen liet zien. In de souvenirshop ons zelf op mutsen getrakteerd, we moesten immers ook terug naar het busje en hadden besloten hier te blijven slapen en het voelde zó koud aan! In Honningsvåg was het 12 graden maar op de Noordkaap (24 km verder) 5 graden, en met die harde wind was de gevoelstemperatuur -5! Het busje stond te dansen op zijn wielen in de wind. Daarna gekookt in het busje, buiten was geen doen met die wind en in het busje ging het beter dan we hadden gehoopt. 10 augustus was de laatste dag dat de zon echt niet onder ging op de Noordkaap, helaas waren wij een week te laat, maar om 12 uur was het nog niet echt donker. Het was te bewolkt om überhaupt een zon te zien. Het was ondertussen ijskoud in het busje, maar we hebben de nacht op de Noordkaap overleefd!

Maandag 18 augustus

Ijskoud, maar wakker worden op de Noordkaap doe je nou eenmaal niet vaak. Nog even een rondje om alle monumenten, nu was het lekker rustig! Daarna onze route weer richting het zuiden gekeerd! In Honningsvåg nog even naar de Icebar geweest, want we hadden het nog niet koud genoeg. Daarna de E69 weer terug naar Olderfjord, dezelfde route als die we gister hadden gereden alleen nu de zon scheen was het allemaal net wat mooier. Een paar rendieren liepen nog even met het busje mee en verder op stond een hele kudde de weg te blokkeren. We hebben het gefilmd (zie video's) want het zag er zo komisch uit. Bij Olderfjord zijn we verder om de Porsangenfjord gaan rijden via de weg 98. Bij Ifjord zagen we een camping bordje (en die worden hier steeds zeldzamer) en hebben we eerst even de camping geïnspecteerd aangezien het er allemaal erg oud uit zag. En het is inderdaad allemaal oud, maar wel heel netjes en schoon. En weer gratis douche, iets wat ons wel erg bevalt na steeds maar 3 minuten springen onder een douche voor 10 kronen. De keuken zag er ook erg oud uit, dat het wel een fotootje waard was, maar ook die functioneert gewoon goed.

Dinsdag 19 augustus

Na een trage opstart, lang douche.. Vanuit Ifjord vertrokken naar Varangerbotn waar route 7 van de top 10 begint. De route wordt beschreven als 'naar het einde van wereld en daar nog een stukje voorbij' en inderdaad, dat gevoel krijg je daar echt! De weg loopt dood in Hamningsberg, een half verlaten vissersdorp waar wij een mooie plek zagen om te overnachten. Voor en achter ons zicht op de Barentszzee en daar hoort dan ook een koude wind bij. Weer in de bus gekookt, het openbaar toilet in Hamningsberg was eventjes lopen, maar het uitzicht was weer echt fantastisch. 's Avonds bij schemer deed het wel een beetje spookachtig aan, zo langs het kerkhof, half verlaten dorp...

Woensdag 20 augustus

De mooie route weer terug naar Varangerbotn, om nu echt zuiderlijker te gaan rijden. Bij Roavvegiedde de Finse grens gepasseerd en daar reden we dan tussen de bossen. We passeerden verschillende campings, dus een camping zoeken zou vast geen probleem zijn. Voorbij Ivalo wilden we een camping gaan zoeken en hebben we nog ruim een uur gereden voor we weer een camping bordje aantroffen. Geen sterren of iets, allemaal heel simpel, maar voor €10,- kan je niet veel verwachten. Eenmaal op ons plekje snapte we waarom wij de enige waren, het stikte er van de muggen! En niet alleen muggen maar ook een soort mini-mugjes die in hele zwermen tegelijk in de bus kwamen, ze kropen gewoon door het gaas van de ventilatieroosters heen! Citronella kaarsen aan en maar met het elektronische racket zwaaien, er leek geen eind aan te komen. De muggen eenmaal uitgeroeid toch maar gaan slapen.

Donderdag 21 augustus

De volgende morgen zat héél het dashboard onder die mini-mugjes! Vreselijk! Wij waren zo eigenwijs om al die vooroordelen over Finland zelf te willen meemaken. En inderdaad, je rijdt tussen bomen, bomen en nog meer bomen en er zijn nog veel meer muggen! Op de parkeerplaats geprobeerd ons busje (mini)mug-vrij te krijgen en snel gaan rijden. Weg hier, de Botnische Golf moet haalbaar zijn en aan zee zijn vast geen muggen. Een rit van ruim 500 km, maar daar reden we dan langs de Botnische Golf. Op zoek naar een camping en daar staan we dan, bijna op het strand. Helaas is het windstil en zijn we hier ook al een enkele mug tegen gekomen, maar niet zo veel als vanochtend/gister. We blijven hier 2 nachten en gaan dan naar Helsinki.

En zo vliegt de tijd voorbij, zijn we alweer op de terug weg en op deze manier gaat dat sneller als dat we dachten. We hebben de Noordkaap gehaald, al ruim 7000 km gereden, de elanden, rendieren en zoveel mooie natuur gezien..

Bedankt voor alle leuke reacties!

Robbert en Eva

Oja, we hebben ook nog weer foto's en wat filmpjes toegevoegd!

Poolcirkel bijna bereikt

Zaterdag 2 augustus

Een bewolkte en regenachtige dag. Tijd om de was te doen en onze tent met slingers was te versieren. ‘s Middags boodschappen gedaan in Nesbyen en daar was een hondenshow. Dat hadden we op de camping al begrepen, met allerlei mensen met honden die voor die show kwamen. Wij dachten leuk, wat honden te zien. Nou, we zagen eerder levende knuffels die bij hun ballen gepakt werden om in het gareel gezet te worden dan vrolijke kwispelende honden. Na een half uurtje snel weggevlucht van al dat ‘leed'. De was werd niet meer droog maar met behulp van ons kacheltje de tent wel droog in kunnen pakken.

Zondag 3 augustus

Richting Bergen, via Gol door het Hardangervidda, een natuurpark met een hoogvlakte. Een schitterend landschap wat er met de donkere wolken erg triest maar toch heel fascinerend uit zag. Na dit mooie landschap kwam de Eidfjord in zicht, ook schitterend en bij Brimnes met de ferry naar Bruravik. Via Granvin, Kvanndal, Øystese naar Norheimsund waar een klim van 10% begon. Het busje had het zwaar maar redde het wel. Via Tysse naar Trenger richting Bergen en net voor Bergen afgeweken naar Bratland om daar op de camping te staan. 's Avonds genoten van het uitzicht van 4 ‘echte kampeerders', geweldig om te zien hoe de tentjes werden opgezet, het zeil werd gespannen en hoe ze zo hard bezig waren met ‘het overleven' en vooral geen gebruik wilde maken van de keuken en alles op een 1 pits brandertje zaten te koken.

Dat is echt ideaal in Scandinavië, bijna alle campings hebben een keuken ter beschikking, de een luxer dan de andere maar er is op zijn minst een elektrische kookplaat aanwezig. Sinds de camperplaats op Aabenraa is onze gasfles niet meer gebruikt.

Maandag 4 augustus

Een dag naar Bergen geweest. In Bratland miezerde het 's ochtends maar in Bergen troffen wij net een van de weinige droge dagen. Bergen is (volgens de Noren zelf) de natste stad van Europa is met meer dan 3000 mm neerslag per jaar, dus dat is best uniek, we hebben zelfs de zon gezien! Bergen is een mooi stadje, alleen erg jammer dat het allemaal zo toeristisch is.

Terug op de camping stond er ineens een Belgische camper naast ons met maar liefst 6 camera's rondom. Ons busje stond er misschien heel veilig langs, maar echt een fijn idee geeft het niet, zo'n Big Brother gevoel.

Dinsdag 5 augustus

Vertrokken richting Flåm en bij Aurland in plaats van de Lærdalstunnel de bergpas gekozen: de RV243. Deze weg staat als nummer 8 in de top 10 van mooiste wegen door Noorwegen in een KCK. Een schitterende route met veel steile stukken en scherpe bochten. Het was er zo rustig, een enkele auto tegengekomen. Wij vonden dat we daar wel Elanden moesten zien, maar zij vonden van niet. Bij Lærdalsøyri richting Kaupanger gereden waar we met een ferry de Sognefjord zijn overgestoken. Bij Sognedal overnacht op een mooie camping aan de fjord.

Woensdag 6 augustus

Vandaag staat de nummer 1 van de top 10 mooiste wegen op onze route! De Koningin genaamd, de RV55 van Gaupne naar Lom door Jotumheimen. Ook een grote hoogte die het busje weer voor zijn kiezen kreeg, 11% stijging, maar wat een schitterende route! Helaas wel wat drukker bezocht dan de RV243 (maar die stond dan ook niet op de kaart) maar toch onwijs mooi. In Lom een staafkerk bekeken (anders ben je niet in Noorwegen geweest) en verder richting Grotli. Ook een super mooi stuk door Ottadalen alleen de bus begon weer een tikkend geluid te maken. Iets wat we gister ook gehoord hadden maar nu bleef het, ook op vlakke stukken. De rechtse homokineten, volgens Robbert. We vertrouwen het toch niet helemaal dus besluiten om naar een garage op zoek te gaan. Gezien de ‘middle of nowhere' waar we waren, was het toch nog ruim 1,5 uur rijden voor we een redelijk dorp troffen, Stryn. Ondertussen hield het getik op. Een camping gezocht en de receptioniste gevraagd waar de dichtstbijzijnde garage was. Zij verwees ons een paar straten verder maar toen we de camping afreden zagen we een VW dealer zitten! Dat we die niet eerder hadden opgemerkt. Helaas al gesloten maar er was nog een monteur die ons even te woord kon staan dat we morgen vroeg terug moesten komen.

Donderdag 7 augustus

Robbert met de bus naar de VW garage. Helaas, die hebben pas volgende week vrijdag tijd *slik* dat past niet in onze tijdplanning. Bij de garage die de receptioniste had aangewezen geprobeerd en die hebben morgen vroeg een gaatje om te kijken of ze met het smeren van de homokineten (dus niet meteen vervangen) het kunnen oplossen. Dus we blijven nog even in Stryn, kijken of invetten kan helpen.

Vrijdag 8 augustus

Tussen 10 en 11 konden we terecht bij de garage. Eenmaal daar vertelde ‘the big boss himself' dat hij met ons naar Olden (19 km verder) zou rijden omdat hij daar zijn werkplaats had. Ruim een uur later vertrokken we dan richting Olden. In Olden de bus op de brug (jaja, dit zal de meest bekeken foto worden vermoeden we zo) en daar werden de homokineten losgehaald, ingevet en weer (omgedraaid) terug geplaatst. Twee uur later was de klus geklaard en konden wij 2000 kronen (€250,-) betalen, incl. tax. Het bedrag was 1600 kronen (€200,-) zonder tax, en wat hebben wij aan een rekening die we toch nergens in kunnen dienen. Er werd even om ons voorstel gelachen maar uiteindelijk hadden wij toch mooi €50,- bespaard, een tank benzine! Vanuit Olden waren we al op de helft naar Briksdalbreen waar een gletsjer ligt dus wij naar Briksdalbreen. Daar begon een fikse wandeling de berg op, want ja die gletsjer smelt steeds meer en meer, dus het wordt steeds verder wandelen. Maar na een mooie tocht de gletsjer bereikt, want als echte Hollander laat je je niet tegenhouden door hekjes met ‘danger'-bordjes. Eva zat even uit te rusten toen ze werd belaagd door een stel geiten die onze fles water aflebberde en onderscheten, heel fijn..

Zaterdag 9 augustus

Tent weer in de tas en op naar het noorden, kijken of ons busje alle bergweggetjes overleefd zonder te gaan 'takketakke'. Vanuit Hjelle naar Grotli over de R258, route nummer 4 van de top 10. Vanaf Grotli naar Geiranger, via weg 63, waar nummer 6 van de top 10 begon, tot aan Åndalsnes Twee schitterende routes met allerlei verschillende landschappen. Vlak voor Grotli zou een vliegtuigje uit de 2e Wereld Oorlog liggen, had een motorrijder naast ons op de camping verteld. Hij had een blaadje met een wazige foto meegegeven, aan de hand van de bergen was de locatie te bepalen, en we moesten goed op een wit bruggetje letten na het laatste meer. Maarja, wat is het laatste meer? Gelukkig, het bruggetje gevonden en nog meer geluk, de overkant ook nog gehaald over dat gammele ding. Toen begon de speurtocht, maar na 2 uur zoeken en voor ons gevoel de hele berg afgespeurd te hebben alleen een plaat van het vliegtuig gevonden. De locatie met de bergen klopte, maar waar de rest is gebleven blijft voor ons een raadsel. Gelukkig wel weer zonder problemen over dat gammele bruggetje het busje bereikt.

Ook de Trollstiveien overleefde het busje zonder te gaan 'takketakke', en dat terwijl er 9% stijging en 12% daling in deze route zat. In Åndalsnes een camping gezocht en een mooi plekje met een schitterend uitzicht bemachtigd.

Zondag 10 augustus

Vanuit Åndalsnes naar Åfernes gereden, waar we een weg, die niet op de ANWB kaart stond, hadden uitgezocht om zo ‘binnendoor' te kunnen rijden. Zonder dat we het wisten, weer een schitterende weg uitgezocht. Zo naar Eidsvåg, naar Sunndalsøra om bij Oppdal de E6 'Noordkaaproute' te gaan volgen. Ons een te drukke weg, maar we wilden vandaag boven Trondheim uitkomen, en dat is gelukt. Bij Verdal een camping gezocht.

Maandag 11 augustus

Vanuit Verdal naar Steinkjer gereden en daar de E6 'Noordkaaproute' verlaten om route nummer 2 van de top 10 te gaan rijden naar Bødo. Weer zo'n mooie route (we blijven in herhaling vallen) dat we bijna vergeten om foto's te maken. We zitten nu in Brønnoysund, zo'n 100 km onder de Poolcirkel.

Het landschap is fantastisch mooi en zo oneindig groot. Hopelijk geven de foto's en filmpjes een indruk. Tot nu toe hebben we nog niet veel last van de muggen en de wespen hebben we ook al even achter ons gelaten. Een oranje busje heeft echt een grote aantrekkingskracht op die stomme beesten, hebben we ontdekt. Helaas hebben we nog geen Elanden gezien maar we hebben nog een rit te gaan.

Tot de volgende update,

Hopelijk dan echt vanaf de Noordkaap!

Robbert en Eva

Vanuit Noorwegen, busje weer gerepareerd..

Maandag 28 juli

Wat een dag was dat!

Het was weer schitterend weer, warm en wij dachten een paar uurtjes rijden, dan zijn we in Oslo. Vanuit Tjörn, Zweden naar Oslo, via Halden, Rakkestad, Fetsund en Lillestrøm gereden. In Oslo wilden we een stadscamping zoeken. Dat was echt een drama.. Eerst gingen we naar een camping Bogdad, rond 5 uur, daar werden we erg apart behandeld door de receptioniste, werd er iets té lang door de walkietalkie gepraat en vervolgens was er alleen een plek, midden op een grasveld, zonder schaduw en stroom. En dat voor 300 Kr (delen door 8) en douche betalen.. hm, we kijken wel verder. We vertrouwde er gewoon niks van.

Dus op naar de volgende camping, Ekeberg, helemaal aan de andere kant van Oslo en tegen de bergen omhoog. Erg steile stukken omhoog, maar ook naar beneden en toen was er ineens een drempel. Wie verzint dat! Vol in de ankers, het busje wist er ook geen raad mee en ging al steigerend met de voorwielen in de lucht overheen en kwam iets te hard neer, en sindsdien ging het schakelen niet meer zo soepel. Hij wilde niet in zijn 1, liever niet in de 2, alleen in de 3 en 4. En dat midden in een zo'n grote stad!

Bij de 2e camping aangekomen, inmiddels 8 uur, bleek deze helemaal vol. Er was een jeugdvoetbaltoernooi en echt een grote drukte. Gelukkig kon de receptioniste ons wel vertellen overeen andere camping, niet in de gidsen vermeld. Weer een stuk rijden uiteraard, maar daar was de Fjord Oslo Camping dan. Ook deze was vol, maar de beste man had nog wel een klein plekje voor ons, vooraan bij de slagboom. En om half 10 stonden we dan eindelijk op een plekje.

Dinsdag 29 juli

Robbert heeft even onder het busje gelegen en wat bleek nou, een stukje van de schakelstang was versleten en daar had hij samen met de garagehouder een rubberen dopje overheen gemaakt en door de sprong van het busje was dit rubber gescheurd en verschoven. Het rubber eenmaal verwijderd ging het schakelen weer goed. Busje weer gemaakt!

Ondertussen konden we een beter plekje krijgen op de camping en hadden we al besloten vandaag niks te doen aan de Oslo Fjord. In bikini en zwembroek naar het water gelopen waar het vol lag met Noren. Ineens werd ons duidelijk waarom die allemaal zo poepiebruin zijn. En vrijwel iedereen leek een wegwerp BBQ bij te hebben. 's Avonds aan de Fjord gekeken hoe het onweerde boven Oslo en eenmaal terug bij ons busje bleek het ook bij ons te gaan onweren.

Woensdag 30 juli

Een dag Oslo! Met de bus (niet ons busje) naar Oslo Centraal en daar de Oslo pas gekocht. Na een wandeling door de grote winkelstraten en rond het paleis een lunchplek uitgezocht waar we een heerlijk broodje (zeg maar brood) hebben gegeten. Toen naar de haven om met een boot naar een schiereiland te gaan waar verschillende museums zijn over de Vikingen en schepen die ze hebben teruggevonden. Uiteindelijk weer met het bootje terug en bleek het al later dan we dachten, dus de bushalte voor de terugweg gezocht.

Donderdag 31 juli

Alles weer in de bus, vandaag naar Flå waar we een camping hebben uitgezocht om een paar dagen te relaxen, want als we in dit tempo doorgaan staan we volgende week al op de Noordkaap. Ook deze camping bleek vol, maar Nederlandse eigenaren, dat onderhandelt toch iets makkelijker. Dus uiteindelijk, toch een plekje en onze tent weer opgezet. Eenmaal goed en wel zittend begon het te onweren/regenen wat steeds harder en harder ging.

Vrijdag 1 augustus

Weer schitterend weer na al die regen van gisteravond! We zijn gaan kanoën van Stavn naar Roppe, een flink aantal kilometers! Maar tot nu toe valt het nog mee met de spierpijn.

Bedankt voor alle leuke reacties. We zien de mailinglist groeien en groeien en gaan steeds meer opletten welke foto's we online zetten, zo vaak als ze worden bekeken!

Sorry van het mailtje van dat filmpje, dat was niet de bedoeling.

Maar nu jullie toch allemaal een mailtje hebben ontvangen, ook maar meteen een update

Robbert en Eva, vanuit Stavn

De eerste week, Zweden bereikt!

Zondag 20 juli

Vertrek vanuit Middelrode. Eerst nog even het busje showen bij Dolly (Eva's oma) en op naar Groningen, Stadspark! Na 230 km tevreden hebben gereden (je hoort niks rammelen of kraken!), zonder kaart zo in een keer.. de camping gevonden. De tent opgezet, aangezien we wel erg benieuwd waren of hij bij aansluit bij het busje. Gelukkig, wij blij met onze tent. (Niels iets minder, hebben we begrepen). Mooie camping, zo midden in een groot park.

Maandag 21 juli

Regen, regen, regen.. hm. Mooi de tijd om Robbert zijn haar heel kort te scheren. Iedereen dacht dat dat toch niet zou gebeuren. Nou.. we hebben de foto's als bewijs! En het staat (wonderbovenwonder) gewoon kei goed!

's Middags klaarde het gelukkig op en zijn we naar het centrum gelopen. Nog even de laatste dingen gekocht die niet konden ontbreken in ons busje. Toen we terug kwamen was onze tent zowaar bijna helemaal droog! Na het eten snel in gaan pakken en dat was nog maar net op tijd.

Dinsdag 22 juli

Al vroeg reden we het Stadspark uit met de missie om snel door Duitsland te rijden. Via Hamburg, Itzehoe naar Rensburg, en bij Flensburg passeerde we weer een grens! Denemarken gehaald! Besloten de snelweg af te gaan en op zoek naar een camping. Åbenrå, aan een fjord leek ons wel een mooi plekje. Toen we Åbenrå binnen reden viel een camperplaats ons op.. even kijken! En daar tufte wij met ons oranje busje tussen allerlei grote campers. Even voelde wij ons heel klein. Tot we ons realiseerde dat wij de enige waren die nog niet met pensioen waren.. hà!

Alle Hollanders kwamen ook even praten, vertellen waar zij allemaal waren geweest en zo vloog de tijd (en de wolken) voorbij.

Woensdag 23 juli

'Het zonnetje schijnt!... ow, het is pas 6 uur!'

Gelukkig bleef de zon schijnen! En zo zagen wij de Åbenrå fjord mooi in het zonlicht vanuit ons bed. Na het ontbijt weer verder gereden richting Billund en een mooie camping in een natuurgebied in Jelling uitgezocht. Lekker een relaxdagje in het zonnetje. Er leek ineens een VW transporter meeting te zijn, toen een VW T2 en later een T3 bij ons op het veldje kwamen staan. We zijn toch niet de enige ;)

Donderdag 24 juli

Schitterend weer, een mooie dag om naar Legoland te gaan. Helaas waren wij niet de enige die dat dachten. Vallend over de krijsende kinderen zijn we het park doorgewurmd. Er stonden zelfs rijen voor de poort te wachten die niet meer naar binnen mochten. Maar, toch een leuke dag!

Vrijdag 25 juli

Op naar Hundige, waar we een mooie camping hebben uitgezocht, dicht bij een treinstation naar Kopenhagen en het strand. Via 2 grote bruggen en mooie binnenwegen deze rustige camping bereikt. Verder niks echt beleefd..

Zaterdag 26 juli

Met de S-trein naar Kopenhagen gegaan en lekker heel de dag rondgestruind. Het was weer heerlijk weer, druk en toch, alles zo gemoedelijk, vriendelijk.. ja, een mooie stad! De foto's geven alvast een kleine impressie, maar Kopenhagen is aan te raden voor een citytrip!

Zondag 27 juli

Alles weer in de bus en op naar Zweden! Via de tunnel/brug naar Malmö, via Göteborg naar Tjörn gereden, waar we aan de voet van een grote brug, de Tjörnbron, op een camping staan. En zowaar.. hier is draadloos internet ;)

Dus, tijd voor een update!

En zo is de eerste week voorbij gevlogen, hebben we al 1500 km gereden en doet het busje het nog steeds goed. Start nog altijd (na gemiddeld een poging of 2), heeft nog geen druppel olie verbruikt en bevalt nog steeds goed.

Bedankt voor alle leuke reacties,

We genieten er zeker van!

Klaar voor de start!

Radio zit er in, de boxen, de deurpanelen opnieuw bekleed, Lifehammer, startonderbreker, achter zijn er kastjes en een bed (weg te klappen/bank) ingekomen, een vloertje, de koelbox, stroomvoorzieningen... Een bustent..

We zijn er helemaal klaar voor! Ad, bedankt voor alle hulp!

Vandaag vertrekken we naar.. Groningen!

Welkom!

Hallo en welkom opons reislog van de knal oranje VW T3!

Ons doel is om als wij 8 juli ons diploma hebben ondertekend met ons hippe hippie busje naar de Noordkaap te reizen! Twee.. drie.. maanden, net hoeveel tijd we nodig denken te hebben.

En via deze log kan iedereen op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van de bus, die nu van personenbus aan het transformeren is naar een camperbusje. Eenmaal op reis zullen we proberen af en toe wat updates te geven.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.